W regulaminie Przewozów Regionalnych istnieje zapis, który uniemożliwia pasażerom kupno biletu u obsługi pociągu od stacji innej niż ta, na której wsiadł on do pociągu. Dotyczy to również biletów okresowych i ofert promocyjnych. Cel? Badania marketingowe.
Przepisy spółki Przewozy Regionalne uniemożliwiają pasażerom kupno biletu u obsługi pociągu od stacji wcześniejszej wobec tej, na której pasażer rozpoczął podróż. Regulamin spółki mówi, że w pociągu u obsługi pasażer może zakupić/zalegalizować wyłącznie na wyjazd w dniu nabycia bilety w określonej relacji od stacji wsiadania do stacji wskazanej przez podróżnego, bilety w określonej relacji na przejazd w dwie strony w kierunku tam – od stacji wsiadania do stacji wskazanej przez pasażera, w kierunku powrotnym – od stacji przeznaczenia wskazanej na bilecie na przejazd w kierunku tam do stacji wskazanej przez podróżnego, przy czym relacja przejazdu powrotnego musi być powiązana z pierwotną relacją przejazdu w kierunku tam (w części lub w całości).
Bez komplikacji? A jednak…
Przepisy te teoretycznie nie utrudniają pasażerom nabycia biletu, jednak w praktyce wygląda to nieco inaczej. Najbardziej poszkodowani mogą być pasażerowie nie posiadający dostępu do kas biletowych, biletomatów i internetowego systemu sprzedaży biletów chcący kupić np. bilet okresowy od stacji innej, niż ta na której zazwyczaj rozpoczyna on podróż. Wówczas, by móc nabyć bilet – zarówno jednorazowy jak i okresowy – od stacji wcześniejszej, pasażer musi się do tej stacji udać, by nabyć bilet albo w kasie – jeżeli takowa istnieje – albo w pociągu u obsługi pociągu, którym pasażer odjedzie z tej stacji. O problemie świadczy kilka zgłoszeń, jakie do naszej redakcji wpłynęły od pasażerów.
Sprawa może dotyczyć również pracowników kolei. Jeżeli mają oni wykupioną zniżkę na przejazdy pociągami, nie mogą skorzystać z internetowego sytemu sprzedaży czy biletomatów, ponieważ zniżki nie są wpisane w system. Muszą oni zakupić bilet albo w kasie, albo u obsługi pociągu, jeżeli chcą kupić np. bilet okresowy od stacji innych, niż zazwyczaj podróżuje.
Po co przepisy?
Przepisy wykluczają również możliwość zakupu biletu przez pasażera chcącego skorzystać z oferty z atrakcyjną ceną na daną relację pociągu (np. Połączenie w Dobrej Cenie), gdzie jednolita cena obowiązuje od stacji początkowej do stacji końcowej danej relacji. Przepisy Przewozów Regionalnych wykluczają zatem kupno biletu u obsługi pociągu w takiej ofercie przez pasażera, który wsiadł na innej stacji niż początkowa.
Spółka tłumaczy się, że takie przepisy podyktowane są kilkoma względami. Jednym z nich są badania marketingowe, prowadzone dzięki m.in. terminalom, które posiada obsługa pociągów. Dzięki sprzedaży biletów wyłącznie od stacji wsiadania pasażera, przewoźnik chce badać rzeczywistą ilość pasażerów oraz frekwencję w pociągach. Michał Stilger z biura prasowego Przewozów Regionalnych nie potrafił jednak wytłumaczyć dokładnie jaki jest cel tych przepisów i dlaczego zostały wprowadzone. Zdaniem Michała Stilgera pasażerowie mają dostęp do dużej ilości kanałów sprzedaży biletów, stąd problemu z kupnem biletu nie powinno być.
Nie będzie zmian
Przewozy Regionalne nie planują zmiany tych przepisów. Z informacji do jakich dotarł „Rynek Kolejowy” wynika jednak, że sami pracownicy nie stosują się rygorystycznie do tych przepisów. Niektórzy z nich sprzedają bilety np. w ofercie „Połączenie w dobrej cenie” na stacjach innych, niż początkowa będąca objęta ofertą. Zaznaczają oni, że bardzo duża ilość pasażerów wsiadająca na stacjach innych niż początkowa i końcowa korzysta z pociągów właśnie dzięki ofercie relacyjnej, ponieważ jest ona o wiele atrakcyjniejsza wobec ceny biletu kupowanego od stacji wsiadania.
Zdaniem Przewozów Regionalnych sprzedaż biletów wyłącznie od stacji wsiadania to bardzo powszechne stosowane rozwiązanie przez wielu przewoźników kolejowych i autobusowych.